Prosjekt Bibarena hos Studierom Hallingdal

Livslang Læring og prosjektene Studierom Hallingdal og Bibarena sto på agendaen på biblioteksjefmøtet i Hallingdal 07. november 2011. Undertegnede tok turen opp til Gol fra Drammen for å være med på møtet og drøftinga av veien videre for satsingene i Hallingdal. Ansvarlig for prosjekt Studierom Hallingdal og leder av Karrieresenteret i Hallingdal, Ingrid Marie Kolsrud,  deltok også på møtet.

Hallingdalsbiblioteksjefene ved tre av dem.

De to prosjektene  Bibarena og Studierom Hallingdal har begge fått støtte fra det fylkeskommunale prosjektet Livslang Læring i Buskerud, og i tillegg likner de nokså mye på hverandre. Begge forprosjektene har som formål at folkebibliotekstilbudet skal bli  et bedre supplement til annen læringsaktivitet som pågår i kommunen for studenter under høyere utdanning. Dette er likevel ikke den eneste målgruppa, men det er en viktig fellesnevner.

I tillegg kommer  en rekke overføringsverdier, blant annet gjennom at vi kan ha felles kompetanseheving av personale, bruke felles spørreskjema til studenter, felles spørreskjema for kartlegging av kompetansebehov og etterhvert en målestokk for bibliotek  som læringsarena når prosjekt Bibarena har kommet så langt.

På møtet ble framdriften for Studierom Hallingdal drøftet, deriblant hvilke tekniske forutsetninger som må være på plass i et bibliotek hvor man har satset ekstra på å tilrettelegge for målgruppa studenter. Ei liste over forslag til teknisk utstyr blir derfor utarbeidet av prosjekt Bibarena og delt med Studierom Hallingdal. -Og her på bloggen, selvfølgelig!
Det var enighet blant Hallingdalsbibliotekene og Karrieresenteret i Hallingdal om at man i første omgang konsentrerer seg om halvparten av Hallingdalsbibliotekene i første fase av prosjektet. De tre kommunene som skal først  er: Gol bibliotek, Hemsedal bibliotek og Ål bibliotek.

Vi kom også inn på viktigheten av å skaffe en oversikt over hvilke studieinstitusjoner som blir brukt mest av fjernstudentene i områdene som prosjektene er representert i. Eksempelvis er det særlig Høgskolen i Buskerud, Høgskolen i Telemark og Høgskolen i Sogn og Fjordane som flest studenter fra Hallingdal hører til. Det er et behov for å skaffe en oversikt over hvilke flere skoler som er hyppig representert i hele Buskerud. Dette er viktig å få kartlagt slik at vi kankomme i tettere kontakt med de forskjelllige utdanningsinstitusjonene og bibliotekene som hører til der. Dette anså Studierom-bibliotekene at var en viktig oppgave for prosjekt Bibarena. – Og det er helt riktig!

De to prosjektene som skal jobbe så tett sammen har godt av å møtes og få oppdatert hverandre på stoda slik som idag. Vi har mange felles utfordringer som vi ser frem til å ta fatt på!


Legg igjen en kommentar